Guatemala vereeuwigd ♥

3 mei 2022 - Parramos, Guatemala

Semana Santa
Semana Santa (letterlijk: "Heilige Week", voor ons: Pasen) is hier het belangrijkste feest van het jaar. De hele week is iedereen hier vrij en Antigua is vrijwel onbegaanbaar door de drukte. Gelukkig heb ik van de drukte weinig mee gekregen, de helft viel nog in mijn vakantie (in Flores en de hoofdstad) en de rest van de week was ik rustig in Parramos. Tijdens deze week worden er door heel Antigua "tapijten" verspreid, die grote toeristen-trekpleisters en bekende kunstwerken zijn. Helaas kon ik die niet bewonderen, maar ik heb wel de meisjes van Santa Clara mogen helpen om zelf zo'n tapijt te maken!
IMG_20220414_110542IMG_20220414_122611IMG_20220414_130549
Ook organiseerden we met de vrijwilligers een paaseieren- en speurzoektocht (afhankelijk van de leeftijd), waarbij we alle kinderen betrokken. Dat ging niet zo soepel als gepland (alle oudere kinderen hadden de eieren van de jongere kinderen al gevonden en leeg geroofd voor we begonnen...), maar was leuk om te doen. Daarna bestond het weekend uit veel religieuze activiteiten. Natuurlijk hoorde er ook traditiegetrouw vuurwerk om 6 uur 's ochtends bij (en dat ga ik in Nederland dus echt niet missen).

Knipsel2Knipsel3IMG_20220417_061139IMG_20220415_105122
Toen het weekend voorbij was, moest ik (nog) 2 weken aan één stuk door werken, omdat ik voor mijn vakantie een weekend had geruild. Ondanks dat dat vermoeiend was, ben ik wel weer in een ritme gekomen en gewend geraakt aan het werkende leven (na alle vakanties...).

Werkzaamheden
Same old, nog steeds uitdagend
En waar bestaat dat werkende leven dan ook alweer uit? Goed, natuurlijk werk ik nog steeds hard aan het Chicas Poderosas project. Een tijdje terug heb ik me druk bezig gehouden met het uitleggen van de begrippen feminisme, machismo en verschillen tussen mannen en vrouwen. Ondanks dat dat allemaal héél saai was ("Kunnen we niet gewoon TikToks kijken op je telefoon?"), hebben de meeste meisjes hier zowaar nog wat van opgestoken. We keken filmpjes over het thema, deden een quiz en maakten posters over feminisme. Een heel interessant en leerzaam project, nu maar hopen dat ze er iets van onthouden! Ook werkten we aan zelfliefde, liefde voor naasten en iets liefs doen voor iemand die je eigenlijk niet zo goed kent.

IMG_20220328_162649IMG_20220331_174128Knipsel
Inmiddels heb ik nog maar 4 groepen in Chicas Poderosas (het begin van het jaar waren dat er 7). Er gaan steeds meer kinderen terug naar hun ouders, waaronder afgelopen week een gezin van 6 broertjes en zusjes. Hierdoor zijn mijn werkzaamheden een stuk minder dan aan het begin van het jaar. Ook zijn er minder verzorgers, dus ben ik minder druk met het geven van therapie aan volwassenen. Daar moest natuurlijk wat aan gebeuren!

Tienda Sonrisa en logopedie
Over mijn afgenomen werkzaamheden, ging ik in gesprek met de (nieuwe) vrijwilligerscoördinator. Hij vroeg wat ik dan graag wilde doen en ik vond het lastig om hier zelf een idee over te vormen. Ik dacht na over wat ik in de toekomst voor werk wil doen en om daarop aan te sluiten vroeg ik of ik kan ondersteunen in het Speciaal Onderwijs.
Door de coördinator van het speciaal onderwijs werd ik met open armen ontvangen: zij kunnen altijd hulp gebruiken!
Hierdoor werk ik nu twee ochtenden per week in de Tienda Sonrisa, een winkel waar de gehandicapte kinderen elke dag hard werken om snacks te verkopen aan de medewerkers en kinderen op school. Een superleuk concept, vergelijkbaar met het Nederlandse Happy Tosti of Brownies & Downies. Het leukste hieraan vind ik de positiviteit die er is voor kinderen en jongeren met een beperking. Helaas worden zij niet overal in Guatemala met passende liefde en aandacht benaderd, maar hier worden ze super positief behandeld en in hun kracht gezet!
Naast mijn werk in het winkeltje geef ik tegenwoordig één middag per week logopedie aan 5 kinderen, waarvan de meesten eveneens met een beperking. Twee van hen hebben een cognitieve beperking, eentje een fysieke, één meisje is slechthorend en één jongetje kan simpelweg de 'r' niet uitspreken. Ik heb in het verleden veel met logopedisten samengewerkt om kinderen met beperkingen te helpen communiceren. Ik hoop hier ook een aantal kinderen te kunnen helpen hun stem meer te leren gebruiken!

Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente
Naast mijn gewone werkzaamheden had ik vorige week tijdelijk een heel ander baantje. Er was een tandartsenteam vanuit Nederland langs gekomen om de kinderen uit het dorp te behandelen. Ik kreeg daarbij de taak als tolk te fungeren tussen hen en de kinderen en ouders. Dit was zowel in de behandelstoel als tijdens de tandenpoets-les (die de kinderen flink nodig hadden!). Daarnaast deed ik mijn 'gewone' werk als psycholoog: ik stelde kinderen gerust en liet ze in mijn hand knijpen als ze pijn ervaarden. Het was leuk om weer eens wat anders te doen en daarnaast lekker Nederlands te praten. Na de werkzaamheden in de kliniek werden we aan het einde van de week allemaal beloond met een luxe lunch van NPH.
Aan het einde van de week verbleef ik een nachtje in de Airbnb van het team en genoot ik van hun zwembad en jacuzzi. Ook namen ze me mee uit eten, naar één van mijn favoriete restaurants. Toevallig was er tijdens het eten vuurwerk te zien: alsof het zo moest zijn!
Nogmaals: Motti, Leonie, Senne, Elon en Lara: bedankt voor de gezelligheid!

IMG-20220502-WA0003IMG-20220502-WA0004IMG-20220502-WA0008IMG-20220502-WA0009IMG-20220502-WA0006IMG-20220502-WA0012IMG-20220502-WA0005IMG_20220429_210053

Guatemala para siempre!
Natuurlijk kan ik Guatemala niet verlaten zonder een goed souvenirtje voor mezelf. En dat souvenirtje heb ik het afgelopen weekend gescoord! Al sinds ik hier aan kwam dacht ik eraan om misschien een tattoo te nemen als aandenken aan Guatemala en dit weekend heb ik dat eindelijk gedaan! Vanaf nu is de Quetzal, de nationale vogel van Guatemala, voor altijd on my side! (Ja, op de foto ziet hij er anders uit, dat is helaas omdat de Maya's soms de grote Quetzalveren stelen voor ceremonies.) De Quetzal is niet alleen mooi, maar ook nog eens heel feministisch! Wanneer een Quetzal een jong heeft (en ze leggen maar één ei per keer), wordt hier goed voor gezorgd door mama én papa. Mannetjes en vrouwtjes verlaten om de beurt het nest om eten zoeken terwijl de ander het jong beschermt. Zo zijn dus zowel vader en moeder evenveel aan het werk en evenveel aan het verzorgen. Daar kunnen veel mensen nog wat van leren! ;)
Mijn tattoo liet ik daarbij zetten door een erg talentvolle artiest: La Tattooanna. Muchas gracias a ella!

IMG-20220502-WA0024

Meer vakanties?
Ja!! Ik moet nog één keer Guatemala uit om mijn visum te verlengen. En wie mij op Instagram volgt heeft al gezien waar ik heen ga. Ik ga namelijk samen met Victoria (oud-vrijwilligster, uit Chili) een paar dagen naar Jamaica!! Ook gaan we een dagje naar Miami, waar ik ook graag nog heen wilde nu ik zo dichtbij ben. Jamaica stond al heel lang hoog op mijn must go lijstje en ik kan niet wachten om ook deze droom waar te maken. Halverwege juni kan ik jullie meer vertellen over deze tropische bestemming!

1. Oma Anneke:
    3 mei 2022
    Lieverd een heel verhaal weer.Weet niet waar ik moet beginnen met reageren dus doe ik alles in één. Geweldig allemaal. Wat stoer van je om een tatoo te laten zetten.Hij is prachtig en zo'n mooie herinnering aan Guatemala.Geniet van de reizen die nog op je verlang lijstje staan.Heel veel liefs.😍👋
  2. :
    3 mei 2022
    Zeker een mooie herinnering. Ik ga zeker nog van mijn reizen genieten! Veel liefs terug!! 😘
  3. Opa en Gonda:
    3 mei 2022
    Lieve Alicia, wat een belevenissen weer en te veel om op alles te reageren maar weer met zoveel plezier en respect gelezen🥰 wat een mooie tatoeage zeg 👍🏽Wel op een pijnlijke plek echt heel
    stoer en een blijvende herinnering aan “ jouw” Guatemala ♥️Veel plezier en een mooie tijd op Jamaica🌴🌞Veel liefs 🙋🏼‍♀️😘🙋🏼‍♂️😘
  4. :
    Bedankt!! 😘
  5. Mary Schenkeveld:
    Lieve Alicia
    Wat ben je weer mooi bezig geweest. Ach die paaseieren die de grote kinderen hadden gepikt. Wat zielig voor die kleine kinderen. De tandarts zal wel blij met jou geweest zijn. Je weet ik hou niet van tatoos maar ik vind het wel heel leuk dat jij het als herinnering hebt laten zetten.
    Wat leuk dat je samen met dat meisje op reis gaat. Nog een hele fijne tijd in Guatemala en een leuke vakantie.
    Liefs dikke kus oma xxx
  6. :
    3 mei 2022
    Haha, gelukkig hadden ze de eieren weer terug gelegd (na het legen......). Later kwamen ze me de snoepjes brengen en kon ik de eieren gelukkig weer vullen. En ja, de tandarts was zeker blij en het team was heel aardig! Heel leuk om ook in Antigua wat tijd met ze door te brengen. En ja, ik ben in ieder geval heel erg blij met mijn tattoo!
    Heel leuk om met Vicky op vakantie te gaan ook inderdaad. Dat wordt nog een uitdaging, zij spreekt namelijk geen Engels, dus nu mag ik een keer andersom de tolk zijn, haha.
    Bedankt en dikke kus terug! 😘
  7. Sipke:
    4 mei 2022
    Hé Topper, wat een mooie ervaringen weer. Ondanks dat jij het zo goed voor elkaar hebt en jij echt goed voor jou zelf en de kinderen kunt zorgen, kijk ik wel uit naar half juli. Jij gaat nog een mooie trip maken en dan weer fijn terug naar Nederland met al die mooie en bijzondere ervaringen en ontmoetingen. Geniet en goed dat jij ook aan jezelf denkt. Veel liefs van ons😘
  8. :
    4 mei 2022
    Yes, ik kijk stiekem ook wel uit naar half juli hoor, haha. Maar ik heb gelukkig ook nog een paar mooie reisjes op de planning staan! Nog een paar weekendjes in Guatemala, een weekendje naar El Salvador en natuurlijk Miami en Jamaica. Veel liefs terug 😘
  9. Mariska:
    5 mei 2022
    Wat een mooie verhalen weer. En wat fijn dat je op zoveel verschillende vlakken ervaring op kan doen. Volgend jaar met Pasen maar terugkeren en de eieren beter verstoppen😂 Ik kijk er naar uit om je in juli weer terug te zien 😘
  10. :
    5 mei 2022
    Haha, ja de verschillende vlakken met ervaring zijn leuk. Yes, we zien elkaar snel weer! 😘