Hola, mucho gusto!

26 juni 2021 - San Pedro la Laguna, Guatemala

Na een heerlijke massage en een interessante Maya reading was het zondag tijd om door te reizen van San Marcos La Laguna naar San Pedro La Laguna. Ik at mijn laatste ontbijt, maakte nog wat foto’s met Ziv, mijn compañera de cuarto, en verliet met pijn in mijn hart de prachtige locatie waar ik een weekend door had gebracht.

Ontbijt in The Yoga ForestSelfie met Ziv, mijn eerste roommate in Guatemala!Uitzicht vanaf The Yoga ForestMijn Maya reading

Ik heb er inmiddels een week Spaanse les op zitten. Daarnaast heb ik de afgelopen week heel veel geleerd over de Mayacultuur en de gewoonten van de Guatemalteken. Ik heb zelfs een paar pogingen gewaagd om woorden uit het K’iche’ (de lokale Mayataal) te leren. En wisten jullie al dat mijn totemdier volgens de Mayakalender een jaguar is? 😉

Uitzicht vanaf de taalschool

Ik verblijf deze drie weken (nu dus nog twee) bij een lokale familie, de familie van Ana en Edgar. Vanaf de start was dit al een beproeving: ze spreken geen woord Engels. Soms een beetje awkward om stilletjes aan de keukentafel te zitten, maar onze gesprekken komen steeds meer op gang. Luisteren gaat me sowieso al goed af en spreken lukt steeds beter. De familie is heel aardig en de ama de casa kan heerlijk koken! Ana en Edgar hebben mij (en Antinea, een Frans meisje dat hier tot woensdag ook verbleef) al verschillende bijzondere plaatsen laten zien. Zo bezochten we met Edgar een heilige plaats in het bos bij de maïsvelden (en vertelde hij ons over de burgeroorlogen die er in Guatemala zijn geweest) en nam Ana ons mee naar het naastgelegen dorpje (San Juan La Laguna).

Bezoek aan een heilige plaats in het bosHeilige plaats midden in het bosSan Juan La LagunaSan Juan La Laguna

Het begin van de trap naar het uitzichtpunt van San Juan La LagunaDe trap naar het uitzichtpunt van San Juan La LagunaDe totemdieren uit de Maya kalender op een trapOpweg naar de uitkijktoren in San Juan La LagunaKunst op de uitkijktorenDe uitzichttoren beklommen met Antinea (links) en Ana (midden)

Ook met mijn Spaans docente spreek ik enkel Spaans, met af en toe een Engels woord ter vertaling. Ook in winkels en bij toeristenbureaus regel ik nu alles in het Spaans. “Hablas inglés?” mag ik van mezelf niet meer zeggen en als ik een woord in het Spaans niet weet gebruik ik handen en voeten ter ondersteuning. Ik bezocht zelfs het lokale museum en kon de (privé)gids als hij langzaam sprak goed volgen en zelfs vragen stellen (die hij ook nog begreep!).

Het museum in San Pedro "Tzunun' Ya'"Het museum in San Pedro "Tzunun' Ya'"Het museum in San Pedro "Tzunun' Ya'"De muur in het museum "Tzunun' Ya'" met de Maya kalenderHet museum in San Pedro "Tzunun' Ya'"Het museum in San Pedro "Tzunun' Ya'"
De familie, mijn Spaans docente en de gids van het museum hebben me naast de taal ook veel bijgebracht over de cultuur. Zo leerde ik onder andere dat elk dorp een eigen, authentieke klederdracht heeft, er 24 (!) Mayatalen zijn in Guatemala, dat de Guatemalteken gek zijn op tortilla’s en dat meisjes hier vanaf hun vijftiende (na hun Quinceañera) als vrouwen worden beschouwd. Ook leerde ik over het meer (vroeger kon men eruit drinken, nu is het helaas te vervuild), waar alle straathonden vandaan komen (mensen nemen een hond en letten er vervolgens niet goed op) en blijf ik me verbazen over de sterke vrouwen die hele potten met water op hun hoofd kunnen dragen (een duidelijk antwoord op “pero COMO ellos hacen eso?!” (hoe doen ze dat)) heb ik tot op heden nog niet gekregen.

Naast leren over de taal en cultuur, heb ik deze week ook genoeg tijd gehad om de toerist uit te hangen. Naast de bezoekjes met de familie en het bezoek aan het museum, ben ik vandaag gaan ziplinen. Ook heb ik door het dorp gedwaald en heb ik naar de vulkanen en het meer gestaard. Morgen neemt Ana me weer mee naar San Juan La Laguna om te laten zien hoe kleding geweven wordt en hoe chocola wordt gemaakt. Zondag ga ik zelf op pad om een ander dorpje aan het meer te ontdekken, maar ik moet nog even denken over welke het wordt...

Klaar om te vliegen! (ziplinen)De tocht door de jungle naar de zipline(s)Klaar om te ziplinen!Schommelen in de bergenSan Pedro La Laguna

Het meer, de vulkanen, de kleurrijke kleding van de locals... Het is prachtig hier en ik hoop dat het me over 2 weken lukt om deze magische plek te verlaten om aan het werk te gaan! Aah, Atitlán. <3

1. Mariska:
    26 juni 2021
    Wat een avonturen allemaal Alicia en ook zo leuk dat de familie jou zoveel laat zien. Het ziet er allemaal zo kleurrijk uit. Ik ben benieuwd welk dorpje je zondag gaat ontdekken.
  2. :
    26 juni 2021
    Jaa zeker leuk! Ik denk dat ik in de ochtend een zonsopganghike ga doen. Daarna even kijken of ik nog energie over heb...
  3. Silvie:
    26 juni 2021
    Zo knap van je, dat Spaans!!!
  4. :
    Haha ❤️❤️ Het is gelukkig heel makkelijk!! De basis pak je zo op
  5. Mary Schenkeveld:
    26 juni 2021
    Je hebt deze week al veel gezien en te weten gekomen van hun cultuur.
  6. :
    26 juni 2021
    Zeker! Ik leer elke dag meer!
  7. Bep van Sloten:
    26 juni 2021
    Leuk zo mee te mogen leven! Geniet ervan!
  8. :
    26 juni 2021
    Bedankt, ik ga zeker genieten! ☺️
  9. Sterre:
    26 juni 2021
    Het ziet er leuk uit Alic, ik ben ook maar begonnen met Spaans leren zodat ik als je terug bent in het Spaans kan praten met jou 😉
  10. :
    26 juni 2021
    Oehh wat leuk! Als je wilt oefenen stuur je maar een appje 😏
  11. Oma Anneke:
    26 juni 2021
    Wat een indrukken allemaal en dat in zo'n korte tijd.Wat ontzettend fijn dat je het zo maar je zin hebt.Kijk met veel plezier uit naar het volgende verhaal.😘👍🌞
  12. :
    Zeker! Het is heel mooi hier 😍
  13. Opa en Gonda:
    27 juni 2021
    Wat een indrukken en belevenissen zeg! Wat goed dat je het Spaans steeds beter onder de knie krijgt en ook nog de lokale taal leren! Echt Top!geniet van alles wat op je pad komt!!
  14. :
    27 juni 2021
    Genieten ga ik zeker!
  15. Tessa Verlaan:
    29 juni 2021
    Wat leuk om te lezen wat je al allemaal beleeft hebt en dat je het zo naar je zin hebt! Echt heel gaaf, geniet ervan! ☀️😘
  16. :
    29 juni 2021
    Wat lief, dank je wel! Ik hoop dat daar ook alles goed gaat! 😘
  17. Margreet:
    1 juli 2021
    Volgens mij geniet jij daar echt met volle teugen!! Zo leuk om te zien 😀
  18. :
    2 juli 2021
    Zeker!! Inmiddels begint het ook wel te kriebelen om aan het werk te gaan. Des te meer motivatie om nog een laatste weekje te knallen bij de Spaanse lessen :)
  19. Marijke:
    4 juli 2021
    Wat leuk en mooi
    Allemaal je geniet wel hé leuk al die foto's groetjes maryke en Johan
  20. :
    4 juli 2021
    Ik geniet zeker! Leuk dat jullie meelezen/kijken. Ik heb net weer een hele hoop foto's geplaatst. Vandaag heb ik de achterneven- en nichten van kleine Blizzy gezien. :)