Viajes alrededor el lago

4 juli 2021 - San Pedro la Laguna, Guatemala

De afgelopen week heb ik flink de toerist uitgehangen! Ik heb besloten zoveel mogelijk van de omgeving rondom het meer te willen zien en inmiddels ben ik aardig op weg. Hieronder een kort overzicht. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus daarom plaats ik in deze update vooral foto's. Maar een deel van de foto's staat in dit verhaal, de rest is de bewonderen in mijn foto-album.

Panajachel
Vorige week zaterdag ben ik naar Panajachel gegaan. Naast de markt en een beetje rondlopen (en natuurlijk lekker eten) was hier niet heel veel te doen.

PanajachelPanajachelPanajachelPanajachelPanajachelPanajachel
In Panajachel bezocht ik ook een natuurpark met aapjes en vlinders. De aapjes vond ik niet zo bijzonder (in de Apenheul zitten er veel meer), maar de vlindertuin was erg mooi! Vooral de grote vlinders vond ik erg indrukwekkend.Reserva Natural AtitlánReserva Natural AtitlánReserva Natural AtitlánReserva Natural AtitlánReserva Natural AtitlánReserva Natural Atitlán

Rostro Maya (Santa Clara La Laguna)
Vorige week zondagochtend ben ik om half 4 opgestaan voor een bijzondere tocht. Ik ging namelijk bij zonsopgang de 'Indian Nose' beklimmen. Een beetje een vreemde naam, want de Guatemalteken zijn Maya's en geen indianen. Het was een beetje bewolkt, maar desondanks heb ik een mooie tocht gemaakt en het uitzicht aan de top was het klimmen dubbel en dwars waard!

Rostro MayaRostro MayaRostro MayaRostro MayaRostro Maya

Rostro Maya
Benieuwd naar wie de man naast mij op de foto is? Dat is de gids natuurlijk. ;)

San Marcos La Laguna
Zondagmiddag bracht ik door in mijn favoriete dorpje: San Marcos La Laguna! Even tijd om te ontspannen en als je in een hippiedorpje bent kunnen een Chai Latte en vegan brownie daarbij niet ontbreken.

San Marcos La LagunaSan Marcos La LagunaChai latte!San Marcos La Laguna

Uiteraard ging ik (gisteren) nog een keer terug naar San Marcos. Dit keer om een natuurreservaat te bezoeken. Een prachtige plek met mooi uitzicht én ik heb voor het eerst in het meer gezwommen!

San Marcos La LagunaSan Marcos La LagunaMaya offerplaats (San Marcos La Laguna)San Marcos La Laguna

To swim or not to swim...Tijd om erin te gaan...Eerste keer zwemmen in het meer!

San Juan La Laguna
Maandag bezocht ik samen met Ana San Juan La Laguna, waar zij mij verschillende dingen liet zien. Zo leerde ik hoe kleding geweven wordt, hoe chocola wordt gemaakt (en hoe bitter pure cacao smaakt!) en van welke planten bepaalde medicijnen komen. Al deze informatie kreeg ik in het Spaans natuurlijk. ;)

Een atelier waar kleding geweven wordtEen werkplaats voor chocolaEen tuin voor medicinale planten

San Pedro La Laguna
Dinsdag was het een belangrijke dag in het dorp waar ik verblijf, het dorp heeft namelijk een 'eigen' dag waarop er een groot dorpsfeest is. Eigenlijk draait het feest om het herdenken van San Pedro, maar in het dorp wordt vooral feest gevierd. Er is live muziek, een kermis (die dit jaar tot verdriet van veel tieners erg klein was i.v.m. Corona) en een grote markt. Samen met Ana bezocht ik de markt en we liepen door de veel te drukke kleine straatjes. Ook heb ik haar geholpen met het maken van tamalos, een typisch lokaal gerecht en aten we als lunch speciale, traditionele kippensoep.

Drukte in de stad door el dia de San PedroEl dia de San PedroDe markt tijdens el dia de San PedroZelf tamalos gemaakt!
Hidden gem!
Donderdag heeft Ana me meegenomen naar een verborgen strand in San Pedro. Heel bijzonder, dat zwarte vulkaanzand! Onderweg kwamen we langs een oude, verlaten koffieplantage.

Een oude koffieplantage (San Pedro La Laguna)Een oude koffieplantage (San Pedro La Laguna)Een oude koffieplantage (San Pedro La Laguna)

Bord naar het strand (San Pedro La Laguna)Een verborgen strandEen verborgen strand
Vrijdagavond had ik de stoute schoenen aangetrokken en besloot ik in het dorp een salsales te nemen. Ik had verwacht zo wat backpackers te kunnen ontmoeten. Tegen mijn verwachtingen in bleek dit echter een privéles te zijn... On the bright side: ik kan nu salsadansen! Wie weet komt dat nog van pas.
Gistermiddag bezocht ik een ander strand in San Pedro La Laguna. Het was heerlijk weer en dat was te merken aan alle gelukkige kinderen in het water. Om er te komen moest ik een stukje door de maïsvelden heen lopen. Daarbij blijf ik me verbazen over de lokale vrouwen die hun was doen in het water van het meer. Op deze plek stonden er een soort speciale tafels in het water waar ze dit gemakkelijk konden doen.

Wandelen tussen de maïsveldenStrand met vrouwen die hun kleren in het water van het meer wassenStrandStrand

Santiago Atitlán
Vanochtend bracht ik wéér in een ander dorpje door. Nou ja, dorpje, zeg maar gerust stad. Ik ging namelijk 's morgens vroeg op pad om op zoek te gaan naar nationale vogel: de Quetzal (niet te verwarren met de lokale munteenheid, het geld is naar de vogel vernoemd). 's Morgens vroeg werd ik als een rich girl met een privé-watertaxi opgehaald en naar Santiago Atitlán gebracht. Daar wachtte Rolando mij op en in de pick-up truck (ja mam, ik zat achterin een pick-up truck) reden we naar het bos. Hier bekeken we kort het uitzicht en vervolgens liepen we het bos door: op zoek naar vogels! Dit was een hele bijzondere ervaring. Ik houd van vogels, maar ik heb er nooit eerder zo naar gekeken en geluisterd als nu. Rolando liet me verschillende musjes, grotere vogels, een kalkoen en natuuurlijk de Quetzal zien. Ook zagen we een moedervogel (waarvan ik de naam niet meer weet) met haar nestje: supercute!

Op de vroege ochtend op pad met de (privé)watertaxiOp de vroege ochtend op pad met de (privé)watertaxiOp de vroege ochtend op pad met de (privé)watertaxiAchterin de pick-up truck!Uitzicht (Santiago Atitlán)In het bos...De QuetzalIn het bos...Vogels spottenDe QuetzalEen moedervogel met haar jongenDe Quetzal
Na het bezoek aan het bos liep ik nog even rond door Santiago Atitlán. De kleurrijke begraafplaats trok mijn aandacht en ik liep een kort rondje om de bijzonder vrolijke, kleurrijke grafstenen te bewonderen. Ook de markt in deze stad was indrukwekkend en totaal niet met de markt in San Pedro te vergelijken. Bovendien waren er veel mooie (nieuwere) gebouwen die ik ook zeker niet snel zal vergeten.
MarktSantiago AtitlánSantiago AtitlánBegraafplaats (Santiago Atitlán)
 Speeltuin (Santiago Atitlán)De kerk (Santiago Atitlán)Begraafplaats (Santiago Atitlán)Begraafplaats (Santiago Atitlán)

Het einde van mijn 'vakantie' nadert
Nog een weekje en dan gaat mijn werk toch echt beginnen! Ik ben er inmiddels wel aan toe om het paradijs te gaan verlaten en aan de slag te gaan voor NPH/WereldOuders. Gelukkig goed nieuws van mijn Spaans lerares: zij vertelde mij vrijdag dat mijn Spaans (naar haar mening) goed genoeg is om met vrijwilligerswerk te gaan starten. En dat terwijl ik nog een extra week les heb!
Van het laatste weekje aan het meer ga ik in ieder geval nog even goed genieten.

Gracias por su atención! Ik houd jullie op de hoogte.

Wist je dat...
- ...ik bijna elke dag nieuwe foto's plaats? Deze zijn altijd terug te vinden onder het kopje FOTO'S boven aan de pagina. Foto's plaats ik veel vaker dan verhalen. Ook zijn er een hoop mooie foto's die het verhaal niet halen.
- ...de wc's hier het water van onder verder naar beneden zuigen? Ik wist niet wat me overkwam de eerste keer! (Kijk bij video's als je nieuwsgierig bent)
-...een Maya-jaar uit 20 periodes van 13 dagen bestaat?
- ...je je nog altijd aan kan melden voor mijn mailinglist? Klik hier als je dat nog niet gedaan hebt! (Vergeet niet om de aanmelding in je e-mail te bevestigen)
- ...Lake Atitlán een eigen Atlantis heeft? De ruïnes van de verzonken stad liggen al meer dan 2000 jaar op de bodem van het meer!

1. Oma Anneke:
    4 juli 2021
    Lieverd wat een leuke maar vooral mooie foto's.Sommige zo kleurrijk en andere heel erg fantastisch. Fijn om ook je vrolijke gezicht te zien.Geniet nog even van je laatste weekje.Heel veel liefs.😘
  2. :
    4 juli 2021
    Jaa, het is echt prachtig hier! Ik ga er zeker van genieten. 😘
  3. Jet:
    4 juli 2021
    Lief Aliesje! Met veel plezier lees ik jouw verhalen én bekijk ik de foto’s. Je weet, ook ik ben dol op vogels dus vind ik het zo leuk om dat te zien. Geniet van alles, liefs Jet X
  4. :
    4 juli 2021
    Lieve Jet, Wat leuk om te horen!
    Het is echt prachtig hier en de vogeltour was ook echt heel interessant. De gids heeft heel veel kennis en is erg begaan met de natuur, dus dat was heel bijzonder. Ik ga zeker genieten, hopelijk gaat alles daar ook goed. Liefs xx
  5. Sipke:
    4 juli 2021
    Mooi om jou ervaringen te lezen. Ziet er allemaal erg indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar je volgende ervaring, die van de werkzaamheden. Goed om te zien dat jij ook geniet van de omgeving. Veel liefs van ons😊
  6. :
    5 juli 2021
    Ik geniet zeker van de omgeving! 😁 Het duurt nog even tot ik aan het werk mag, vanaf dinsdag 13 juli ben ik welkom en dan moet ik nog 5 dagen 'ter observatie' half in quarantaine, omdat het Corona-vaccin niet 100% beschermt en de besmettingsgraad hier helaas behoorlijk hoog is momenteel. Mijn lessen zijn t/m vrijdag en het weekend ga ik naar Antigua, om daar nog wat dingen te zien en te ontspannen in de jacuzzi van het hostel dat ik geboekt heb. Dan vervolgens op dinsdag met een taxi naar NPH.
    19 juli begint mijn introductieweek echt en daar heb ik heel veel zin in!!
  7. Mariska:
    5 juli 2021
    Leuk weer om je ervaringen te lezen. Was de kippensoep lekker? Wat een mooie foto's ook weer
  8. :
    5 juli 2021
    Natuurlijk, ik hou van kippensoep!!
  9. Silvie:
    8 juli 2021
    Ziet er zo leuk en mooi uit allemaal!! Fijn dat je zo geniet en straks helemaal Spaans ready bent voor het werk!
  10. :
    9 juli 2021
    Jaaa echt heerlijk!! Vandaag de laatste les gehad en ben er helemaal klaar voor!
  11. Marijke:
    9 juli 2021
    Wat fantastic allemaal enwat je zelf onder neem goed hoor veel succes verder groetjes
  12. :
    9 juli 2021
    Jaa heel leuk en fijn allemaal! Groetjes daar